سواد رسانه ای

فاتح اورست

سر ادموند هیلاری (Sir Edmund Hillary) نخستین کسی بود که در 29 ماه می سال 1953 از کوه اورست به عنوان مرتفع ترین کوه دنیا بالا رفت. با این حال مادامی که انسان اقدام به خواندن کتاب او تحت عنوان«مخاطره بزرگ» نکرده باشد، متوجه نمی شود که هیلاری برای تسخیر قله اورست ناگزیر از رشد کافی برای اجرای این امر خطیر برخوردار بوده است. جریان از این قرار است که هیلاری در سال 1952 کوشید که از کوه بالا رود، ولی نتوانست. یک هفته پس از این شکست گروهی از کوهنوردان انگلیسی از او خواستند که برای اعضای گروه آنها سخنرانی کند. هیلاری یا هلهله و کف زدن هایی پر سرو صدای حضار در پشت میکروفن قرار گرفت. سپس مشت گره کرده خود را به طرف نقشه کوه گرفت وبا صدای بلندی گفت: «ای اورست، تو بار اول مرا شکست دادی، ولی این بار منم که تو را شکست خواهم داد چون تو رشد کامل خودت را کرده ای اما من هنوز در حال رشد کردن هستم».
photo_2019-03-30_12-26-15.jpg

آخرین مطالب سواد رسانه ای

مدیریت اذهان و کنترل افراد

مدیریت اذهان و کنترل افراد با توزیع ناآگاهی و اطلاعات غلط، مخدوش یا جعلی در فضای مجازی (با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی) به نحوی شاهد درهم‌ریختگی و ازهم‌گسیختگی متون و نظم و سیاق در نگارش و تولید محتوا هستیم. علت اصلی چنین واقعه‌ای نیز متأثر از نبود انسجام فکری است که افراد را دچار آشفتگی ذهنی و درنهایت خطا در تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند. فراوانی اطلاعات درست، اطلاعات غلط یا اطلاعات دست‌کاری شده و ناتوانی در شناسایی، دریافت، پالایش و پردازش اطلاعات این فاجعه را پدید می‌آورد. از این مهم‌تر، کاهش قدرت تمرکز بر موضوعی واحد است. پرش فکری و ناتوانی در تمرکز و درنتیجه توجه به مسائل مهم، از دیگر تبعات ضعف در برقراری ارتباط صحیح و سازمند با فضای مجازی است.
✍️سیدتقی کمالی
فرزند آوری
اعتیاد به شبکه های اجتماعی
سایبر سایکولوژی چیست؟
سایبر سایکولوژی Cyber psychology
(روانشناسی اینترنت یا روانشناسی شبکه) شاخه ای از روانشناسی است که در حال رشد بوده و تمامی پدیده های روانشناختی که همراه و یا تحت تأثیر تکنولوژی قرار دارند را شامل می شود. سایبر از کلمه سایبراسپیس (Cyberspace) یا فضای مجازی گرفته شده است.
سایبرسایکولوژی به مطالعه ذهن انسان و رفتار او در زمینه ارتباط بین انسان و ماشین ها فعالیت دارد که مرزهایش را تا بررسی فرهنگ کامپیوتر و واقعیت مجازی که در اینترنت اتفاق می افتد گسترش داده است. هر چند، تمرکز اکثر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بر تأثیر #اینترنت و #فضای_مجازی در روانشناسی و شناخت افراد و گروه ها بوده است. می توان از موضوعاتی مانند #هویت_آنلاین، #روابط_آنلاین، #تیپ_های_شخصیتی در فضای مجازی، #انتقال_به_کامپیوتر، #اعتیاد_به_کامپیوتر و اینترنت، رفتارهای عود کننده در فضای مجازی، تغییر جنسیت آنلاین و … به عنوان بیشترین موضوعات تحقیقی نام برد.
در جامعه امروز بازی ها دیگر سرگرمی نیستند به طوری که یک بازی همواره دارای نکاتی از فرهنگ یک جامعه است. متاسفانه عدم شناخت والدین به تاثیرگذاری بیشتر این بازی های رایانه ای می انجامد.و همچنان بازی های رایانه ای به‌عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته و اجازه استفاده از آن را به فرزندان بدون رعایت طبقه سنی می دهند. اعمال رژیم مصرف در این فضا و حتی مدیریت نحوه مصرف یکی از الویت های گم شده در میان والدین در مواجه با فرزندان غرق شده در فضای مجازی و مخصوصا بازی های رایانه ای می باشد. سونامي ناآشنایی والدین با این پدیده امروزه بازی های رایانه ای را به پرستارانی مبدل نموده که از کودکان و نوجوانان جامعه نگه داری می کند
والدین مجازی = بحران امروز جامعه

کارگاه های آموزشی سواد رسانه ای

یکی از عواملی که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می شود رسانه ها است و از طرفی همین رسانه ها می توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده ها باشند
افراد خانواده می توانند با استفاده صحیح از رسانه ها آگاهی هاي خود را افزايش مي دهند ، پیرامون مسائلی که شاید در فضای حقیقی یا غیر رسانه ای قابل تجربه نباشند تجربه کنند و نیازی به پرداخت هزینه در قبال تجربه کردن نيز نداشته باشند به عنوان مثال سفر به اعماق دریاها و اقیانوس ها برای همه افراد ممکن نیست اما از طریق رسانه ها این تجربه ممکن می شود .
همچنین خانواده ها با استفاده درست از رسانه ها می توانند مهارت های خود در زندگی راافزايش دهند. به عنوان مثال حضور شما در اینترنت واستفاده شما از مطالب قرار داده شده در این سایت می تواند باعث افزایش اطلاعات ،آگاهی ها و مهارت های شما در زندگی اجتماعی و خانوادگی تان شوداما از طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه ها نه تنها كمكي به ارتقاء سطح فکری ، فرهنگی و مهارتی خانواده ها نمی كند، بلکه باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات عدیده ای میشود که شاید خیلی از آنها قابل جبران نباشد

ه باور روان شناسان و جامعه شناسان، بازی و اسباب بازی که عمیقاً با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است، در روحیه و تکوین شخصیت آنان، اثر عمیقی بر جای می گذارد و باعث می شود که کودکان از طریق آشنایی با الگوها و هنجارهای جامعة خویش و درونی سازی ارزش های آن در راستای اجتماعی شدن، گام بردارند.

کاپلان دربارة نقش بازی بر رشد اجتماعی کودک می نویسد:

«بسیاری از تعاملات میان فردی کودکان پیش دبستانی، در چهارچوب بازی روی می دهند و روابط کودکان با والدین، خواهر و برادرها و هم سالانشان، در مقطع پیش دبستانی، به شدّت متحوّل می شود».1

در مورد بازی و رشد عاطفی کودک نیز گفتنی است: «بازی، بهترین وسیله برای رشد و شکوفایی احساسات کودک و بهترین راه برای پرورش هیجان ها و عواطف اوست. در حین بازی است که او چگونگی بروز عواطف، کنترل و ارضای مناسب آن را یاد می گیرد. هر چند کودک بین واقعیت و بازی فرق قائل است، ولی در عین حال، صداقت کودکانه را در بازی ظاهر می سازد. احساس ها، تشویش ها و اضطراب های کودک در ضمن بازی، حقیقی هستند».2

پدیدة بازی بر حسب علل، زمینه ها و شرایط، طی زمان ها و مکان های مختلف، به لحاظ ساختار، محتوا و کارکرد(اثر)، شکل های گوناگونی به خود گرفته است.

امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی در دنیا و قرار گرفتن بسیاری از مباحث و مطالب در حوزه های مختلف مورد نیاز انسان ها در درون این  شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت ها و امکانات آن، برای همه افراد و سازمان ها ضروری و لازم بنظر می رسد. به گونه ای که امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیت روزمره انسان، بدون کمک از قابلیت های این شبکه عملا با مشکل مواجه خواهد شد. فضایی که گفته می شود به اندازه هزار میلیارد کتاب در آن مطلب وجود دارد. 
 

پژوهشگران علوم پزشكي در موسسه ملي "سوء مصرف دارو" در مريلند آمريكا مي گويند نتايج تحقيقات آن ها نشان مي دهد انتشار امواج الكترومغناطيسي تلفن همراه مي تواند بخش هايي از مغز را كه در نزديكي گوشي قرار دارند تحريك كند و فعاليت آن بخش را افزايش مي دهد.

استفاده از تلفن همراه پيش تر نگراني هايي را ميان كاربران اين وسيله ايجاد كرده بود، به طوري كه بارها مسئله هايي درباره احتمال ايجاد تومورهاي مغزي در پي استفاده از تلفن همراه مطرح شد كه همين موضوع دانشمندان را به بررسي تاثير امواج الكترومغناطيسي اين وسيله روي مغز سوق داد، اما نتيجه عكسي از اين مطالعات به دست آمد.

مطالعات تازه محققان درباره تاثير استفاده از تلفن همراه، وجود هرگونه تاثير مخرب از اين وسيله را روي مغز رد كرد. اين مطالعات نشان مي دهد، امواج راديويي ناشي از استفاده از تلفن هاي همراه، بخش هايي از مغز را كه در نزديكي آنتن تلفن همراه قرار دارند، فعال تر مي كند. تا كنون نيز هيچ نشانه اي از آسيب ديدگي در اين بخش از مغز (نزديكي گوشي) با استفاده از تلفن همراه، ديده نشده است. محققان در اين آزمايش از47 داوطلب، اسكن مغزي گرفتند تا تغييرات گلوكزهاي متابوليسم شده مغز آنان را هنگام استفاده از گوشي تلفن همراه، بررسي كنند. محققان در پي اين آزمايش دريافتند 50 دقيقه مكالمه با تلفن همراه، متابوليسم گلوكز را در بخش هاي مغزي نزديك به گوشي تا هفت درصد افزايش مي دهد. مطالعات جديد محققان وجود هرگونه تاثير مخرب از اين وسيله را روي مغز رد كرد. اين مطالعات نشان مي دهد، امواج راديويي ناشي از استفاده از تلفن همراه، بخش هايي از مغز را كه در نزديكي آنتن تلفن قرار دارند، فعال تر مي كند.

فرد باسواد اطلاعاتی دارای ویژگیهای زیر است

توانایی تعیین ماهیت و وسعت اطلاعات مورد نیاز خود را دارد

بسیاری از ما ایرانیان نام گروه تروریستی داعش را ماه ها بعد از اعلام موجودیت آنها در در 15 اکتبر 2006 شنیدیم و متعجب شدیم !

مصاحبه با یک آینده پژوه

طراحی و اجرا

یکان پرداز آسیا

علیرضا رسولی

منوچهر زهیری

اخبار سواد رسانه ای

آخرین اخبار رسانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس رسانه را در خبرگزاری تسنیم دنبال کنید